Başkentin efsane kumaşı Ankara sofunun tarihi sergileniyor

Başkentin efsane kumaşı Ankara sofunun tarihi sergileniyor

Tarihi Dokumak: Bir Kentin Gizemi sergisi, Başkentin kültürel değeri Ankara sofunu gündeme getiriyor. Sergi, İngilizlerin diamond fiber dedikleri pırlanta gibi parlak tiftik ipliğinden üretilen kıymetli ve ipeksi kumaşın gizemli dünyasının kapılarını aralıyor.

Koç Üniversitesi Vehbi Koç Ankara Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (VEKAM), Rahmi M. Koç Müzesi Ankara işbirliğiyle hazırlanan “Tarihi Dokumak: Bir Kentin Gizemi” sergisi açıldı.

Ankara ile özdeşleşen sof kumaşını odağına alan sergi 16 Eylül tarihine kadar Ankaralılarla buluşacak,

Sergiyle, Başkentin tarihinde çok önemli  yere sahip Ankara keçisinin tiftiğinden eğrilen iplikle dokunan tarihi Ankara sof kumaşının  ticari önemi ve tarihçesi ilgilileriyle buluşturuluyor.

Sergide, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı Ankara Etnografya Müzesi, Sadberk Hanım Müzesi ve Topkapı Sarayı Müzesi koleksiyonlarında bulunan sof kumaşlar ve tiftikten üretilmiş çeşitli eserlere yer veriliyor. 

Ankara Manzarası Türkiye’de ilk kez  sergileniyor.

Hollanda Rijksmuseum’daki 18. Yüzyıla tarihlenen “Ankara Manzarası” adlı tablonun orijinali Türkiye’de ilk kez  sergileniyor.

16 Eylül tarihine kadar Ankaralılarla buluşacak “Tarihi Dokumak: Bir Kentin Gizemi” sergisinin küratörlüğünü VEKAM Direktörü Filiz Yenişehirlioğlu ve Gözde Çerçioğlu Yücel’in yaptı. Sergi, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara Ticaret Odası, Hollanda Ankara Büyükelçiliği, Ströer Kentvizyon, Türk Traktör’ün katkıları ve UNESCO’nun desteğiyle kapılarını açtı.

Ankara’nın iktisadi ve sosyal tarihinde çok önemli yere sahip, 16. Yüzyıl’dan itibaren Venedik, Hollanda, İngiltere, Polonya gibi Avrupa’nın önemli ticaret merkezlerinde ticareti yapılan ve yabancı tüccarları kendine hayran bırakarak Ankara’yı dünyaya bağlayan sof dokumacılığı ve kumaş üretimi 19. Yüzyıl’a gelindiğinde azalarak son bulmuş. Üretimin sona ermesindeki nedenler arasında zaman içinde dünyada gerek tekstil endüstrisindeki değişimler, gerek dış ticaretin önce tiftik ipliğine sonra da ham tiftiğe dönüşmesi, üretim bilgisinin unutulması, Ankara’da üretim yapan dokuma tezgâhlarının azalması, tiftik keçilerinin dünyanın başta Güney Afrika olmak üzere farklı bölgelerde yetiştirilmeye başlanması gibi çeşitli faktörler yer alıyor. Ancak, günümüzde, çeşitli bireysel ve kurumsal projelerle ve üretimlerle tiftiğin dokumacılıkta ve tekstil endüstrisinde değerlendirilmesine katkı sağlanmasına çalışılıyor. Sergide, bu kapsamda, Ankara keçisinden ve tiftiğinden yararlanılarak üretilen güncel tasarımlara ve üretimlere de yer veriliyor.

Sergide ayrıca, yönetmenliğini Kerime Senyucel’in yaptığı iki belgeselle, hem Ankara keçisi yetiştiriciliğinde halen daha önemli bir merkez olmayı sürdüren Ankara, Ayaş ilçesinde bulunan yetiştirme çiftliğindeki tiftik örgü ürünlerin oluşması ve tiftik dokumacılığı geleneğinin kese ve kuşak üretimiyle sürdüğü Tosya’daki tiftik dokumacıları izlenebiliyor. Yine sergi kapsamında, Turkish Cultural Foundation (TCF) Kültürel Miras ve Doğal Boya Laboratuvarı (DATU)desteğiyle hazırlanan bölüm ile tiftiğin doğal boyar maddelerle renklendirilmesinde kullanılan TCF-DATU Doğal Boya Koleksiyonu ve bu maddelerle 10 farklı renkte boyanmış tiftik örnekleri de ziyaretçiyle buluşuyor.


Benzer Haberler & Reklamlar